Informacje o placówce

Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie jest wojewódzką, publiczną placówką przekształconą z Podkarpackiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Rzeszowie, zgodnie z Uchwałą Nr XVII/184/03 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 15 grudnia 2003 r.

Struktura i zakres zadań placówki został określony w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2003 r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli (...) oraz w Statucie Podkarpackiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli z dnia 15 grudnia 2003 r.

W skład PCEN w Rzeszowie wchodzą trzy oddziały i ośrodek w Czudcu:

  • Oddział w Krośnie
  • Oddział w Przemyślu
  • Oddział w Tarnobrzegu
  • OENiPAS w Czudcu

Obszary aktywności funkcjonowania PCEN obejmują przede wszystkim:

  • diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dyrektorów, pracowników nadzoru pedagogicznego oraz jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania oświatą;
  • doskonalenie i dokształcanie oświatowej kadry kierowniczej, nauczycieli i pracowników szkół i placówek;
  • realizację zadań edukacyjnych zleconych przez Podkarpackiego Kuratora Oświaty;
  • współpracę ze szkołami wyższymi, stowarzyszeniami, organizacjami itp. w celu wymiany doświadczeń i realizacji wspólnych projektów;
  • współpracę z centrami edukacyjnymi w Polsce;
  • tworzenie podstaw współpracy ze strukturami Unii Europejskiej, zwłaszcza przy realizacji programów pomocowych i edukacyjnych wspierających rozwój regionalny;
  • tworzenie płaszczyzn współpracy ze środowiskami polonijnymi regionów ościennych w zakresie wdrażania reformy oświaty i nowoczesnych metod nauczania.

Zakładane priorytety:

  • przygotowanie kadry kierowniczej szkół ponadgimnazjalnych do wprowadzenia zmian strukturalnych kształcenia ogólnego i zawodowego;
  • doskonalenie kadry kierowniczej szkół i placówek w zakresach wynikających z diagnozy i bieżących potrzeb;
  • doskonalenie JST i KO;
  • doskonalenie doradców metodycznych - pomoc w realizacji zadań wynikających ze zmiany statusu i zakresu obowiązków;
  • kursy kwalifikacyjne;
  • ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne;
  • techniki informatyczne w dydaktyce;
  • edukacja niestacjonarna - poprzez Internet (pilotażowo).